12.10.2013

 
Älskar malta på morgonen. Gick och tänkte på det imorse när jag var på väg till jobbet, malta måste nog ändå vara som finast tidigt på morgonen. Det är ju helt klart annorlunda från Sveriges gator tidigt en lördagmorgon iaf. 
 
Kan börja med att säga att man slipper dom kalla mornarna, här glider man fortfarande runt i short och tröja i mitten av Oktober, helt otroligt. Att behöva sätta på sig tjockjacka och vantar är något som snarare skulle döda dig av värmeslag här än att rädda dig från att frysa ihjäl som jag hört att ni gör där hemma i sverige.

Vilket leder oss tills nästa bra sak, slippa stå och vänta på bussen i kylan. Kommer ihåg att det va en av dom värsta sakerna jag visste på morgonen. Att man visste att SL skulle ha problem varje morgon och man visste aldrig ifall bussen skulle komma i tid eller inte. Här åker jag väldigt sällan buss, eftersom malta inte är stort alls så kan man nästan gå överallt. Tar cirkus en halvtimme till jobbet, så det är bra sätt på morgonen att vakna till.
 
En annan sak som jag älskar är alla små tanter och gubbar man hälsar på på vägen från och till jobbet. Finns några små gamlisar som sitter på exakt samma ställe var dag och fruktgubbar utspridda lite överrallt. Så efter att ha gått förbi där ett antal gånger så börjar dom sen till slut säga hej när man går förbi. Tänk er själva att få massa "hej" och "godmorgon" av små fruktgubbar och gamlingsgummor. Tycker det är asmysigt! Hemma skulle folk aldrig prata tidigt på morgonen bortsett från om man är galen.
 
Sen bara det hur fint det är med vattnet och alla gamla byggnade runt omkring en. Men det absolut finaste är nog att se alla små skolbarn i skoluniformer stå och väntar på bussen. Jag går längst en ganska lång väg och på den vägen kan man se hur det är barn från tre olika skolor, eftersom alla skolor har olika färger på sina uniformer. Sen att killarna och tjejerna aldrig sitter tillsammans utan på två helt olika håll gör det bara ännu gulligare. Att se flottiga och skoltrötta elever på bussen hemma i sverige är inte alls lika charmigt.
 
Hoj så länge! /Issakissa
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0